Folkert de Jong maakt voor het LAM museum een nieuwe versie van het wereldberoemde kunstwerk De geboorte van Venus van Sandro Botticelli. De Venus van Botticelli is voor veel mensen hét symbool voor schoonheid. Tijd voor een nieuwe Blikopener van het LAM, deze keer geïnspireerd op de kunst van Sandro Botticelli en Folkert de Jong.
Schoonheidsideaal
De Venus van Botticelli is een beetje zoals de fitgirls en -boys die langskomen op je Insta tijdlijn: ze gaat onbewust in je hoofd zitten. Al die perfecte en niet-realistische plaatjes bouwen mee aan het schoonheidsideaal. Volgens Hoogleraar psychologie en zelfbeeld¬deskundige Liesbeth Woertman worden we daarom steeds onzekerder over ons uiterlijk, terwijl we er nog nooit zo goed hebben uitgezien.
Een nieuwe blik op schoonheid
Gelukkig zijn er ook mensen die laten zien dat hét schoonheidsideaal niet bestaat, het is maar met welke blik je kijkt. Deze mensen draaiden het om en maakten van hun imperfectie het perfecte handelsmerk:
- Fareda Johnson werd geboren met albinisme. Nu is ze een veelgevraagd model met een eigen stichting die zich inzet voor het steunen van kinderen met albinisme.
- Balletdanseres Bianca uit de nieuwste Disneyfilm gaat viral. Waarom? Ze is het eerste Disney-personage dat voller is. Eerder stal de brildragende Mirabel uit Encanto al de show.
- Gideon Allen schrok toen hij als tiener de huidziekte Vitiligo kreeg. ‘Toen ik vlekken kreeg moest ik mijzelf opnieuw leren kennen. Ik schrok er in eerste instantie van. Maar eigenlijk vond ik het vrij snel wel mooi’, zegt hij hier tegen RTL nieuws. Gideon werkt inmiddels als model.
- De Australische Madeline Stuart heeft het syndroom van Down. Als model en oprichter van een kledinglabel wil ze mensen anders laten kijken naar imperfecties.
Wat wordt jouw nieuwe perfectie?
Inspirerend, toch? Welke uiterlijke imperfectie zou jij kunnen inzetten als jouw nieuwe handelsmerk?
De Blikopeners van het LAM
Zin in nog meer Blikopeners? Je krijgt er elke nieuwsbrief een van ons cadeau. Nog niet ingeschreven? Meteen even doen; zo ontvang je elke twee weken een portie inspiratie en feelgoednieuws op je digitale deurmat.