In ons LAM museum vind je te gekke kunstwerken die iets met eten, drinken of winkelen te maken hebben. Maar veel meer dan een foodart museum, is het LAM een museum dat je anders laat kijken naar je eigen dagelijkse leven.
Ik wil een blikopener
In onze twee-wekelijkse feelgoodbrief geven we je een nieuwe blik op iets dat je al duizenden keren hebt bekeken. Nog niet ingeschreven? Dat kan gemakkelijk en snel hier. Met deze Blikopener zie je opeens óveral merken en ontdek je de verborgen verhalen in hun logo’s.
Ben je er klaar voor? Vanaf nu kijk je anders naar jouw vertrouwde merken
Deze zomer zie je hem zeker voorbij komen op het terras: Heineken. Is je ooit opgevallen dat er iets geks aan de hand is met de e in het logo?
Say cheese
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd, vond Alfred Heineken. Hij kantelde de letter e in zijn logo en maakte er een lachebekje van. Google vindt het wel wat:
Een dansende beer op je chocoladereep
Je kent het logo van het chocolademerk Toblerone vast. Maar heb je er ooit goed naar gekeken? Je ziet de Zwitserse Matterhornberg en helderrode letters. Door die knalletters mis je de belangrijkste figuur. Of kende jij de dansende beer in de berg al? De beer is een verwijzing naar de stad Bern (ook wel de stad van de beren). Als je hem eenmaal ziet, kun je hem niet meer missen.
Deze zijn ook leuk
Heineken en Toblerone zijn niet de enige merken die een verhaal in hun logo verstoppen. Kijk bijvoorbeeld eens naar het logo van Hero, van de jam en sapjes. De letters H, R en O zijn geïnspireerd op een blikje. En als je dan toch aan het speuren bent; kijk morgenochtend naar het kroontje van de Ruijter hagelslag. Zie je de boterham met het hapje eruit?
Knorr en Adidas in de kunst
Kunstenaar Gurt Swanenberg vindt logo’s net zo boeiend als wij. Zijn fantasiebeesten bestáán zelfs uit merken. Goed kijken: zie je de merken van Knorr, Adidas, Dr. Oetker en al die andere producten? Het kunstwerk van Gurt Swanenberg is vanaf nu te zien in het LAM museum. Kom je alle 18 logo’s spotten?
Bonus: Maak je eigen merkdier
Krijg je geen genoeg van al die merken? Verzamel net als kunstenaar Gurt Swanenberg merken in huis en laat ze samengroeien tot een nieuwe diersoort. Grappig hè, zodra je er op let, zijn duiken ze overal op.