skip to Main Content
Beschrijving: Bilkopener; Cryptozoölogie #9 van Gurt Swanenberg
Fotograaf: LAM

Blikopener – zo leuk zijn logo’s

In ons LAM museum vind je te gekke kunstwerken die iets met eten, drinken of winkelen te maken hebben. Maar veel meer dan een foodart museum, is het LAM een museum dat je anders laat kijken naar je eigen dagelijkse leven.

Ik wil een blikopener

In onze twee-wekelijkse feelgoodbrief geven we je een nieuwe blik op iets dat je al duizenden keren hebt bekeken. Nog niet ingeschreven? Dat kan gemakkelijk en snel hier. Met deze Blikopener zie je opeens óveral merken en ontdek je de verborgen verhalen in hun logo’s.

Ben je er klaar voor? Vanaf nu kijk je anders naar jouw vertrouwde merken

Deze zomer zie je hem zeker voorbij komen op het terras: Heineken. Is je ooit opgevallen dat er iets geks aan de hand is met de e in het logo?

Say cheese

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd, vond Alfred Heineken. Hij kantelde de letter e in zijn logo en maakte er een lachebekje van. Google vindt het wel wat:

Een dansende beer op je chocoladereep

Je kent het logo van het chocolademerk Toblerone vast. Maar heb je er ooit goed naar gekeken? Je ziet de Zwitserse Matterhornberg en helderrode letters. Door die knalletters mis je de belangrijkste figuur.  Of kende jij de dansende beer in de berg al? De beer is een verwijzing naar de stad Bern (ook wel de stad van de beren). Als je hem eenmaal ziet, kun je hem niet meer missen.

Deze zijn ook leuk

Heineken en Toblerone zijn niet de enige merken die een verhaal in hun logo verstoppen. Kijk bijvoorbeeld eens naar het logo van Hero, van de jam en sapjes. De letters H, R en O zijn geïnspireerd op een blikje. En als je dan toch aan het speuren bent; kijk morgenochtend naar het kroontje van de Ruijter hagelslag. Zie je de boterham met het hapje eruit?

Knorr en Adidas in de kunst

Kunstenaar Gurt Swanenberg vindt logo’s net zo boeiend als wij. Zijn fantasiebeesten bestáán zelfs uit merken. Goed kijken: zie je de merken van Knorr, Adidas, Dr. Oetker en al die andere producten? Het kunstwerk van Gurt Swanenberg is vanaf nu te zien in het LAM museum. Kom je alle 18 logo’s spotten?

Bonus: Maak je eigen merkdier

Krijg je geen genoeg van al die merken? Verzamel net als kunstenaar Gurt Swanenberg merken in huis en laat ze samengroeien tot een nieuwe diersoort. Grappig hè, zodra je er op let, zijn duiken ze overal op.

 

 

Laatste nieuws

Blikopener – wat water voor je doet

Dat warme weer maakt dorstig, hè? Tijdens deze zomerse dagen gaat er niets boven een…

Lees meer
Aanwinst – Chris Soals duizenden tandenstokers

Is het koraal, de vacht van een wild beest of toch iets heel anders? Deze zomer…

Lees meer
Ketchup erbij? Zo maken we gewone dingen bijzonder

Frietjes horen bij de zomervakantie. Vooral na een dag zwemmen in zee, daar krijg je…

Lees meer
Terug op zaal – een oude bekende

In het museum houden we het graag verrassend. Zo ontdek je bij elk bezoek wel…

Lees meer
Na de elfjes en ridders is het LAM weer open!

Tot en met 7 augustus waren de tuinen van het LAM museum voor even het…

Lees meer
Het LAM zoekt een Online Communicatie Trainee

Huidig Online Communicatie Trainee Wies gaat aan de slag met een andere functie binnen het…

Lees meer
Een vakantiedoeboek en speurtocht in één

Heb je zomervakantie, word je aan het wérk gezet. In een museum nota bene! Deze…

Lees meer
Nu te zien – het meest prikkelbare kunstwerk in het LAM

In het museum houden we het graag verrassend. Zo ontdek je bij elk bezoek wel…

Lees meer
Back To Top
Het LAM gebruikt cookies en scripts van Google om jouw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen. Ook gebruiken we na aparte toestemming cookies en scripts van Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Google om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. Als je wilt aanpassen welke cookies en scripts we mogen gebruiken, kunt je hiernaast/hieronder uw instellingen wijzigen.
Annuleren