skip to Main Content
Beschrijving: De Kijktelefoon is een ideaal kerstcadeau - voor een ander of jezelf
Fotograaf: LAM

De Kijktelefoon – een goed gesprek tijdens de feestdagen

Na het internationale succes van de Kijktelefoon tijdens de eerste lockdown in het voorjaar, is De Kijktelefoon van het LAM museum voor heel even terug. Een ouderwets één-op-één telefoongesprek met het LAM museum. Een verfrissend gesprek over kunst, over alledag en over hoe je ziet zonder te kijken. Een gesprek rondom kunst, zonder de kunst te zien. Directeur Sietske van Zanten: ‘De Kijktelefoon is het ideale cadeau voor iedereen die deze feestdagen behoefte heeft aan wat positieve energie. De Kijktelefoon is persoonlijk, vrolijk, verbindend en zet je verbeeldingskracht maximaal aan.’

Een goed gesprek onder de kerstboom

Het museum hoopt dat mensen De Kijktelefoon cadeau doen en daarmee een extra reden hebben om elkaar op een andere manier te spreken. ‘Hoe was het gesprek, waar hebben jullie het over gehad en welk kunstwerk is er voor jou in geuren en kleuren beschreven? Dan zou ons doel van deze wintereditie van De Kijktelefoon geslaagd zijn.’

Dubbele winst

‘Een Super welkome afleiding. Ik ging daarna verkwikt verder met mijn activiteit.’ En: ‘Kan ik volgende week weer meedoen? Ik ben nog lang niet uitgepraat.’ Dat zeiden bellers over De Kijktelefoon van het LAM tijdens het voorjaar. Nadat Artnet, een begrip in de kunstwereld, een lovende recensie (‘Illuminating chat’) schreef over de telefoonservice van het museum kreeg het LAM aanvragen vanuit Pakistan, de Verenigde staten, Frankrijk en Italië.
‘Voor de collega’s was het ook een feestje’, zegt Van Zanten. ‘Eindelijk konden onze Kijkcoaches weer doen waar ze zo goed in zijn; mensen op hun gemak stellen en gesprekken voeren rondom kunst. Een win-win situatie.’

Voor wie

De Kijktelefoon is leuk en inspirerend voor iedereen tussen de 7 en 107 jaar. Kennis van kunst is niet nodig. ‘Hoeveel of hoe weinig je van kunst weet, is irrelevant. Het enige wat handig is om te hebben is nieuwsgierigheid en zin in een spontaan gesprek’, zegt Van Zanten. ‘Ken je dat, dat je een onverwacht gesprek met iemand hebt bij de rij van de kassa? Of een compliment krijgt van een voorbijganger? Het zijn de kleine, spontane dingen die het leven schwung geven en die veel mensen nu zo enorm missen. De Kijktelefoon heeft datzelfde effect.’

Of kom in de kerstvakantie

Een gesprek duurt tussen de 15 en 20 minuten. Je boekt De Kijktelefoon voor een ander of jezelf gemakkelijk via lamlisse.nl/kijktelefoon. Voor maar 7,50 euro zet een collega van het LAM museum je verbeeldingskracht aan. Voor wie de kosten op de een of andere manier een belemmering zijn, zijn er gesponsorde tickets. ‘We laten dat helemaal over aan de boeker. We hoeven geen reden en het gesprek is net zo leuk. Zo’n opsteker voor hoofd en hart gunnen we iedereen’, aldus Van Zanten. Let wel op: er is een beperkt aantal gesprekken beschikbaar. ‘We zijn deze winterperiode ook gewoon open als museum. We voegen er zelfs extra dagen aan toe, zo staan onze deuren ook wijd open op Tweede Kerstdag en Nieuwjaarsdag.’

 

Laatste nieuws

Aanwinst – Luth Lea Roose

Mooi nieuws: het LAM museum voegt een kunstwerk van de Belgische Luth Lea Roose (1984)…

read more
First Dates – publiek heeft eerste duo gekozen

Met 29% van de stemmen wint dit duo de eerste First Dates ronde. Donderdag 18…

read more
Ontmoet Eline

New York is haar favoriete stad, het LAM haar ideale museum. Sinds februari versterkt Eline…

read more
Van Bas Jan Ader tot Thomas Zipp – Dit zijn de kunstenaars van het LAM alfabet

Welke kunstenaars hebben jullie in de collectie? Waar vind ik de tekstbordjes, waar staan de…

read more
LAM start eigen dating show

De zwoele stem van Sergio en de blauwe ogen van Victor mogen dan ontbreken, maar…

read more
Marten en Oopjen en Beyoncé en Jay-Z – perfecte koppels in de kunst

Speciaal voor Valentijn duikt collega Lottie de liefde in, op zoek naar droomparen.  Valentijn De…

read more
Back To Top
Het LAM gebruikt cookies en scripts van Google om jouw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen. Ook gebruiken we na aparte toestemming cookies en scripts van Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Google om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. Als je wilt aanpassen welke cookies en scripts we mogen gebruiken, kunt je hiernaast/hieronder uw instellingen wijzigen.
Annuleren