Ga naar hoofdinhoud
Beschrijving: Bezoekers in het LAM
Fotograaf: Bibi Veth

Dwarsdoorsnede van het LAM

Waar je naar binnen gaat om anders naar buiten te gaan. Is dat niet een treffende beschrijving van een museum? Ter gelegenheid van de start van de bouw in 2015 schreven Bernke Klein Zandvoort en Caroline Ruijgrok een gedicht speciaal voor en over het LAM. Ga lekker zitten, lees en geniet.

Het gedicht is sinds kort ook te lezen in het voetpad dat dwars door het museumgebouw loopt.

 

DWARSDOORSNEDE VAN EEN TOEKOMSTIG MUSEUM

aan de voet van de parkeerplaats

het gebouw op je in laten dalen

gearriveerd op uw bestemming, zei ze

je vraagt je af wat dat betekent

en toch stelt het je gerust

 

wat een gebouw zou kunnen zijn, een stapel stenen

een omsloten ruimte, omhulsel van glas en staal

gebouw, terrein waar buiten van binnen wordt weggehouden

een beweging, die in het woord building onafgebroken door blijft gaan

bouw-werk, een open plek die na weken graafmachines

gebouw genoemd mag worden

 

ook een kasteel begon als nieuwbouw

 

met jas half over arm

door de deur naar binnen draaien

 

hier vangt het kauwen aan

 

kauwen, met tanden en kiezen vermalen

‘hij kauwt op iets’, je ziet ’m denken, parallel aan het gesprek

overpeinzen, gedachten verteren, in het Engels to digest:

 

croissantje jam, weekendkrant

Playmobil, een gele schaar, Cornflakes-haan

pinpas waar sleutels, iedereen klaar om te gaan?

de keukentafel in haastig stilleven achterlaten

 

rubber van banden, 104.1 FM, ’t grasveld

sigarettenpeuken met vlugge voet erin gedraaid

de kruimels van een documentaire

over plastic soep, was-etiketten

die blauwe enveloppe, verjaardagskaarten

tas en paraplu in het kluisjesbataljon

 

bij de garderobe

het buiten op de schouders

van een hanger achterlaten

nog even gauw naar het toilet

 

het museum, uitstalling van waren

supermarkt die niets verkoopt 1

een studeerkamer, waar begrip

in handen op de rug gevouwen geruisloos

mee door de ruimtes gaat

 

waar je naar binnen gaat om anders naar buiten te gaan

het museum is een grens oversteken

het wegdek in een ander land voelen overgaan

de schappen van de tankstations van inhoud zien veranderen

de taal een beetje minder zu verstehen

 

het museum, waar doppen van zintuigen worden gehaald

 

hier kunnen we het hoofd ontvouwen

tussen vier muren de leegte van een woestijn opzoeken

(maar eerst de plattegrond verkennen)

een middag met vakantie gaan

 

het museum, waar een gedeelde blik het gesprek inzet

de eerste zaalwacht stilzwijgend markeert

 

hier vangt het kijken aan

 

met een oog op je metgezel

gelijk op door de ruimtes dwalen

kijken met een hand vast

of losjes in de broekzak dan

een opschrijfboek, je telefoon trilt

een beetje neuzen

niet te dichtbij, niets optillen

wel op deze knop drukken

niets aanraken, niet meenemen hoor

kijken, een mening delen

of kijkt het soms naar mij?

kijken, een blik werpen

een boomerang

 

de wand om uitleg vragen

2014, mixed media, afmetingen, naam

je terugdraaien en het snappen nu

 

hier vangt het on-weten aan

iets kleins, iets baldadig schoons

iets uitgestrekts, het verontrust

iets wat oplucht, je van veraf op de hielen zit

het kunstwerk: iets wat onverhoeds gebeurt

en lijkt op het losspringen van een slot 2

 

iets, dat kan ik zelf ook

noem het wartaal

noem het zondag

 

de openbaring van een geheim

maar niet het geheim zelf 3

 

tientallen borden stormachtig

opeengestapeld, het laatste

avondmaal gebatikt, je hebt trek

een zwart gat lonkend op de vloer

pronkbanketjes en purschuim verhalen

het geluid van kopjes kletsend

aan het einde van de gang

 

hier blijft het kijken aan:

de zon die binnenvalt in een glas water

uit het raam een landschap

 

vitrines tonijnsalade, druiven, bosbessenvlaai

ineens een weelderig tableau vivant

 

hoe je in de bloembedden hier verderop

die op gelijke foto’s de wereld over reizen

een verzameld werk zou kunnen zien

 

hoe een stapel stenen

meer dan een stapel stenen kan zijn

 

1 Vrij naar: Frans Koppelaar (1943) • 2 Vrij naar: Rutger Kopland (1934-2012) • 3 Vrij naar: J. Greshoff (1881-1971)

Laatste nieuws

Koninklijke onderscheiding voor Erwin Olaf

Mooi nieuws: Fotograaf Erwin Olaf kreeg onlangs een koninklijke onderscheiding. Op Paleis Noordeinde gaf koning…

Lees meer
Het leek wel kerst. En dat in maart!

Het leek wel kerst: het was akelig koud, er viel natte sneeuw en we hadden…

Lees meer
Ontmoet Maud (en help haar verder met haar mooie onderzoek)

Dat ze al een opleiding (Ruimtelijke vormgeving) achter de rug heeft, merk je direct. Maud…

Lees meer
The Low Countries lovend over het LAM

'Niets staat hier tussen kunst en kijker', 'De werken zijn inspirerend'. Journalist Edo Dijksterhuis schreef…

Lees meer
Neem een kijkje in Kasteel Keukenhof

Ben je al eens bij het LAM museum geweest? Dan ken je het kasteel wel.…

Lees meer
Ontmoet conservator Elisah

Ze daagt zichzelf uit met cursussen gezichtsyoga, ontbijt graag havermoutpap volgens het recept van haar…

Lees meer
Dit zeggen jullie over het nieuwe kunstwerk van Folkert de Jong

Het nieuwe kunstwerk van Folkert de Jong maakt de tongen los. Is ze van snoep…

Lees meer
Eveline van Rijswijk en bezoekers onthullen nieuwste kunstwerk Folkert de Jong

Onder begeleiding van Eveline van Rijswijk, finalist van De Slimste Mens en columnist bij NPO…

Lees meer
Back To Top
Het LAM gebruikt cookies en scripts van Google om jouw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen. Ook gebruiken we na aparte toestemming cookies en scripts van Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Google om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. Als je wilt aanpassen welke cookies en scripts we mogen gebruiken, kunt je hiernaast/hieronder uw instellingen wijzigen.
Annuleren