Het leek wel kerst: het was akelig koud, er viel natte sneeuw en we hadden het over gourmetstellen, rijk gevulde broden, chipolatapudding en watermeloen carpaccio. En dat op een doodnormale vrijdagmiddag in maart.
Op 10 maart was kunstenaar Bart Eysink Smeets voor even terug in het museum, net als de deelnemers die tijdens de kerstvakantie hun ultieme feestdiner hadden gereconstrueerd. Museumdirecteur Sietske van Zanten overhandigde de eindresultaten van het Feest aan tafel project.
Floris
Deelnemer Floris reconstrueerde zijn typische kerstdiner: gourmetten (met veel vlees!) met voor de kinderen een feestelijke touch; Jip & Janneke champagne. En ken je dat? Je verzorgt de feesttafel tot in de puntjes. Alles oogt strak en kerstig. En dan blijk je toch weer dat verlengsnoer nodig te hebben en ligt er een stekkerdoos op je mooi gedekte tafel.
Hanneke
Hanneke reconstrueerde haar eenpersoons kerstdiner samen met de kunstenaar. ‘Toen ik de oproep van het LAM museum zag, besefte ik me dat ik geen herinneringen heb aan kerstdiners. Dat kan en mag niet, zei ik tegen mezelf. Ik ga mezelf dit jaar verwennen en creëer mijn eigen feestdiner en herinneringen.’ Stiekem zullen er heel wat mensen jaloers op Hanneke zijn. ‘Niet aan een verre tante hoeven uitleggen wat voor werk je doet, best aantrekkelijk’, mijmerde kunstenaar Bart al. Hanneke nestelde zich afgelopen kerst voor de televisie, zette haar quilty pleasure Prince Charming op en at een feestelijk eenpersoonsdiner.
Jip
Jip kreeg haar deelname aan Feest aan tafel in het LAM museum cadeau van haar opa en oma. Naast haar typische feestgerecht watermeloencarpaccio, mocht haar Golden Retriever niet ontbreken. Jip: ‘Precies zoals op het kunstwerk piept zijn kop net boven de tafel uit. Is hier nog wat lekkers te halen?’
T’ai-Anna
T’ai-Anna vierde de kerst bij haar schoonouders. ‘Opa was banketbakker en had een heel arsenaal aan toetjes. Zijn sinaasappel Bavarois werd dit jaar geserveerd, precies zoals hij het altijd deed, in een kommetje van sinaasappelschil.’ Bart Eysink Smeets stimuleerde haar nog wat typische elementen terug te halen van de avond. ‘Juist die maken het kunstwerk persoonlijk’, zegt de kunstenaar. Het werd de palm. ‘Om iedereen een plek te geven, kwam de tafel vlakbij de wand te staan. Dat werkt prima, behalve op de plekken waar al iets staat. Ik had de hele avond de plant mijn nek.’
Petra
Deelnemer Petra haalde het kerstdiner bij haar opa en oma terug. ‘De chipolatapudding, de zilveren schaal dat een erfstuk is, het serviesgoed: achter elk detail schuilt een verhaal.’ Toen kunstenaar Bart Eysink Smeets het typische ronde raam toevoegde aan de setting, klopte het beeld pas echt. ‘Toen was het echt opa en oma’, zegt Petra.
Corine
Corine haalde het kerstontbijt van vroeger terug, helemaal in Seventies sfeer. Bij het zien van het kunstwerk leven de herinneringen op. ‘Mijn moeder bakte graag kerstbrood. Het werd altijd net een beetje te donker. En van mijn vader kreeg ik het kopje van zijn ei, dat stukje wit. De rest vond ik maar vies. Het blikje komt uit Duitsland, waar mijn vader vaak was voor zijn werk.’ Bij Bart Eysink Smeets stromen de herinneringen ook binnen.’Corine was van de details, met jou had ik de meeste discussies. Het moest tot in de details kloppen, voor minder deed je het niet’, zegt de kunstenaar lachend.
Voor de deelnemers die er deze middag niet bij konden zijn, liggen hun kunstwerken klaar. We zijn benieuwd naar waar alle feestdiners thuis komen te hangen.
Feest aan tafel 2023/2024
Komende kerstvakantie pakken we traditiegetrouw uit met een nieuwe kunstenaar en een nieuwe invulling van het project. Zoals altijd verrassend en persoonlijk; jouw verhaal staat centraal. Tot dan!